fredag 6 mars 2020

Köpläge för Aktier

Jag började ju spara lite i aktier i slutet av april början av maj förra året. Jag hade i flera år tänkt att börja men aldrig tagit mig tid att sätta mig in i det.

Men då äntligen tog jag tag i det och sålde en del av mina fonder som jag hade då de inte hade vuxit så jättemycket.

Gjorde kanske inte mitt bästa köp i början då jag köpte Swedbank tänkte att den gott ner väldigt mycket efter skandalen där runt nyår och det såg ut som den skulle börja återhämta sig men den fortsatte ner lite till efter att jag köpt den.

Jag kom ju in i en period efter en stor tillväxt ifrån börskrashen runt oktober 2018 där allt hade gott nästan rakt upp. Tyvärr plattoa det och dök igen precis när jag började så jag fick ingen superbra start på mitt sparande.
Dock så ville jag spara långsiktigt så det var bara att sitta still i båten och hoppas på att det skulle vända igen.

Jag var och är fortfarande väldigt ny på det här så jag har ingen riktigt bra koll på vad som är bra och dåligt.

Har försökt att gå efter nybörjarråden att sprida sina risker både i aktier och även fördelningen av aktierna så inte alla är i samma bransch utan försöka sprida ut dem över alla områden.

Kör också med månadssparande så jag sprider ut det över hela året.

Var nog lite för på i början och spred ut det väldigt mycket och har nu 23 aktier i portföljen.
Blir lite svårt att hålla reda på alla då jag inte har tid att sätta mig in i alla. 

Har försökt att hålla mig till sådana jag förstår lite av som IT-Bolag, Cykel och sjukvård inom diabetes.

Trots den dystra starten på mitt sparande så har det gott ganska bra. Låg på 20% plus i februari här.

Men sen kom det där härliga coronaviruset och satte inte bara fasa i alla insjukna och omvärlden för att hålla sig undan spridningen.
Följdeffekten blev såklart att börsen åkte spikrakt nedåt också.


Det var mindre kul att se en massa tusenlappar flaxa iväg. Men jag ligger som tur var fortfarande på plus än så länge.


Man ska ju sitta still i båten när hela börsen går nedåt.
Det sägs ju att det är köpläge nu när börsen är sur.

Jag hade nog tur att jag inte satte in mitt sparande direkt när lönen kom. Det var då det hade börjar gå ner men sen fortsatte det.

Satte in en del i början av veckan här när det börja gå upp igen men nu gick det ner återigen.
Finns väll risk att det fortsätter neråt ett tag till då coronaviruser fortfarande härjar och det lär nog vara en del efterdyningar efter det också innan marknaden kommer på banan igen.

En aktie som jag har haft som faktiskt gott bra hela tiden och även gott skapligt här när alla andra pekar rakt ner är Dexcom den har gott upp 50% sedan köp.
Det är Dexcom som jag använder som CGM mätare för att hålla koll på mitt blodsocker och jag förstår varför den gott så bra för den har verkligen utklassat alla sina konkurrenter än så länge.

Hur gör ni som månadssparar kör ni in direkt när pengarna kommer eller försöker ni utvärdera marknaden först innan köp?

Svårt det här med smarta strategier. Det är ju omöjligt att förutspå hur det kommer att gå.

Inga kommentarer: