fredag 4 mars 2016

Hårdbantning av Specialized S-Works Epic WC

Idag gjorde jag min Specialized S-Works Epic WC tävlingsklar och banta ner den några hekto.
Först var det hjulen som fick en regäll bantning. Byte till lättare skivor och 160 mm både fram och bak och sparade in totalt 128 gram.






































Sen tog jag bort slangarna och körde tubless. Slangarna vägde in på 150 gram styck och sen tog jag i lite vätska så det blev nog runt 200gram sparade där.






































Så totalt ca 328gram roterande vikt som försvann i ett nafs. Ganska mycket och på rätt ställe.
Sen blev det en kortare stryrstam som vägde in på 99 gram. Original gick in på 131 så det var 32 gram sparade där.






















Blev även nya handtag och där blev det hela 80 gram som försvann för en billig peng.

Byte även sadel och sadelstålpe då jag ville komma fram lite. Det var 2cm seatback på original och nu blev det en helt rak stålpe. Satte på min gamla Tune sadel också som jag är van vid och som är riktigt lätt. Blev inte så mcyket bantning på det utan gick bara ner 73 gram på det men nu kommer jag längre fram och får en sadel jag är van vid.

Så det blev ytterligare 185 gram sparade på en redan grymt lätt cykel.
Så totalt har jag bantat bort ca 513 gram. Det är över ett halvkilo på en superlätt cykel.






















Får se om den hamnar under 10kg nu. Min gamla Scott Spark gick in på 9:89 tävlingsklar och den hade 2 klingor fram.
Min nya Specialized S-Works Epic WC har bara en klinga fram men den har i stället 2 flaskställ + verktyg, slang, kedjebrytare och kolsyrepatron som drar upp vikten. Dock väldigt skönt att ha det på cykeln istället för skumpandes i ryggfickan.
Får ta in och väga den snart på Cykloteket och få se var domen blir.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kul med lite nördpryleri på hög nivå :)
Anledningen till att byta sadelstolpe för att komma närmare?
Vad är det för skivor du kör med?

Per Kumlin sa...

Jag vill komma längre fram för att få ut mer kraft ur benen.
Har märkt förut att jag ofta sätter mig längre fram när jag skall börja ta i ordentligt så då tänkte jag att en rak stolpe kan hjälpa till lite.
Skivorna är Ashima:s Brake Disc ARO-10 AiNeon på 71 gram styck:-)

Unknown sa...

Nu väntar jag på vad vikten blir på den :)

Per Kumlin sa...

10,3 blev det med alla verktygen + slang och kolsyrepatron och 2 flaskställ och Garminfäste på. Precis som på tävling så det får jag vara nöjd med.