lördag 19 mars 2016

Keps Cup i Täby, första racet för i år

Idag så var det dags att få testa formen på årets första Keps Cup bårta i Täby vid Löttinge. Det var jag och Ville som cykla ditt för att få lite uppvärming.
Vi kom ditt ca 1 timme före start och mötes upp av runt 120 glada cyklister som också ville testa formen och se om vinterns träning hade gett något resultat.





























Vi körde några testvarv först för att se hur banan var. De tekniska partierna var ganska hala då det var mycket rötter och stenar som var ganska blöta så det skulle bli spännande och se hur det skulle bli under tävlingen.

Skulle bli kul och få testa inställningarna på min Epic i racefart också och se vad den går för.





























Jag kör i H40 i år så vi fick stå lite längre bak. Det var grymt trångt uppför startbacken med 120 pers som skulle köra och jag hade både elit, H30, juniorer och H15-16 åkare framför mig.

Råka klanta till mig i Starten och fastnade i Andreas Widell när jag skulle köra om, Tappade ett gäng placeringar och sen var det bara att försöka jaga.
Banan är grymt rolig men ganska small så det gäller att hitta de få luckorna där det går att köra om på.

Hamnade med Henrik Mård och Johan Possman och snart kom vi förbi Hjalmar Bengtsson.
Hjalle åkte lätt och ledigt med nerför men uppför så tappa han.
Johan körde jämt med mig och Henrik uppför men soppa mattan med oss utför så där försvann han.
Nu blev det lite katt och råtta lek mellan mig och Henrik då vi var väldigt jämna idag.

De sista 2 varven så kom vi ikapp en massa varvade cyklister och det var ganska svårt att komma om. Henrik lyckades köra bra i omkörningarna medan jag fastna på några ställen och fick jaga ikapp.
På sista varvet så lyckades Henrik komma om ett par cyklister som inte jag kom om och där segla han iväg.
Jagade så gott jag kunde på slutet och började närma mig men kom inte ikapp innan det var mål.

Vi trodde vi låg 2:a och 3:a men det visade sig att Henrik vann och jag kom 2:a så det får jag vara riktigt nöjd med.

Kul att benen höll i backarna och min Epic gick grymt bra i skogen. Är riktigt nöjd med inställningarna jag fick till här i veckan.





























Keps Cup gästades även av världscupåkaren Emil Lindgren som gick och vann ganska ohotat i elitklassen. Kul när det är riktigt hård konkurans även på de lokala rejsen här.





























Alex var snäll och skjutsa hem mig sen efter tävlingen. Ville spara benen lite tills tävlingen i morgon också.

Inga kommentarer: