torsdag 9 februari 2012

3 varv på Ågestas 6km spår

Idag blev det lite skidor i Ågesta. Det hade kommit lite mer snö så nu kändes det som det var dags att testa 6km spåret.
Vi har några på jobbet som skall köra Vasaloppet och stafettvasan som tränar lite gran så jag tänkte att det skulle vara kul och hänga på.

Idag var det Stefan och Olga på Qbranch som skulle ut och svettas lite.
Vi drog direkt från jobbet och kom fram till ett kylslaget Ågesta. Termometer stod på härligt låga -14 och jag som hade kläder för -6 till -8. Blev lite kallt i starten.

Stefan och Olga tänkte köra 2 varv och jag hade planen att hinna med 3.
Startade lite lugnt för att känna på spåret och inte gå på rött på en gång.
Hade bra grepp idag men inte världens bästa glid hade ju räknat med -6 till -8 grader.

Första varvet gick på 28:31 med 166/146 i puls så det var nästan distansfart.
Andra varvet så var det dags att börja ta i lite. Tyckte det kändes skapligt men jag sladdade runt lite för mycket och fick inte till så bra frånskjut.
Tiden blev 25:24 och pulsen 170/161 så pulsen ville inte riktigt upp i kylan.

På tredje och sista varvet fick jag sällskap av Hans Mård som också var ute och träna. Han jäkta på mig så nu kunde jag inte ligga och lata mig. Var kul att ha någon som jagar en och håller uppe tempot.
Jag dundra på så gott jag kunde och efter halva varvet kom vi ikapp Stefan och Olga som streta på i en backe.

Hejade på medans jag körde om och lyckades som tur var hålla mig på skidorna vid omkörningen som tur var. Hade blivit pinsamt annars, det gick ju inte så bra när jag skulle köra om i söndags:-)

Det såg ut att gå bra för dem och de såg ut att klara backen bra.
Jag och Mård dundra vidare och kom i mål på 24:27 och en puls på 175/166 så det gick lite fortare. Inga rekordtider men inte helt kasst heller. Tror Mård fick ta i lite gran i alla fall för att hänga på.

Inga kommentarer: