lördag 11 maj 2013

Billingeracet

Idag var det starten av Billingeracet den första tävlingen i Långloppscupen .
75 km skulle avklaras på en kuperad och ganska teknisk bana för att vara långlopp. Riktigt kul med lite skog på långloppen.
Banan börjar med en brutal uppförsbacke på nästan 200 höjdmeter tror jag det är.
Fick starta i första startled så det var skönt. Hängde med ganska bra uppför backen.













Calle Friberg var snabbast uppför backen och tog bergspriset. Själv kom jag en bit ner men det var mer stig efter backen så jag kunde köra ikapp lite.
När den långa utför innan grusvägen kom så lyckades jag komma först in på stigen som jag hade hoppats på och fick direkt en stor lucka bakåt.
Jag hade en ganska stor grupp framför mig men lyckades tyvärr inte komma riktigt ikapp.

Fick dock rulle på en som hade tappat lite så vi matta på för att behålla luckan så långt det gick och förhoppningsvis komma ikapp gruppen framför.

Det märks att många kört Monark i vinter för de är starka men har tyvärr inte så mycket teknik. Det är i och för sig tur för mig som inte är lika stark.
Jag får bita i på rulle men så fort det kommit lite tekniska utförslöpor och steniga partier har jag utan att behöva ta ut mig kört ifrån ganska rejält.

Upp till andra lagningen vid målområdet hade jag lyckats köra upp mig till pallplats i H30. Kändes riktigt bra.

Hamna tillslut med en bra grupp som hade ledaren i H30 med sig. Nu var det bara att hoppas att jag skulle orka hänga med hela vägen till mål.
Kändes bra och det var inga problem att hänga på i skogen men när det var 2 mil kvar så var tyvärr energin slut.
Jag fick kämpa för att hänga med och jag tappa koncentrationen helt och körde ner i diket och fick framhjulspunktering och tappa flaskan.

Sprang tillbaka och hämta flaskan och fyllde på däcket med luft och körde vidare. Tyvärr var det inte mycket kvar i flaskan och gelen var slut och nu började det gå riktigt segt.

Fick stanna i depån och fylla på för att över huvud taget ta mig i mål.
Blev ikappkörd av hur många som helst kändes det som och när jag kom till målbacken så hoppades jag på att jag över huvud taget skulle ta mig upp cyklades.
Men jag kom tillslut i mål.













Hade ramlat ner till en 6:e plats så det var inte så farligt placeringsmässigt men jag hade förlorat över 10 minuter på den väggningen så det var mindre kul.
Men det är kul att jag kan vara med uppe och kriga om pallplatserna i H30 trots lite träning.














I elit så var det Calle Friberg som tog förstaplatsen följt av Magnus Darvell och Lars Bleckur. Kul med CRT på pallplats.


Inga kommentarer: