söndag 12 juni 2016

Lida Loop

Idag var det så dags för den 3:e deltävlingen i Långloppscupen i form av Lida Loop.
Det bjöds på riktigt fint väder och snustorr bana så det var riktigt skönt att äntligen få lite behaglit väder att köra i.





























Starten gick som vanligt uppför skidbacken och jag hängde med skapligt i år för att vara mig.





























Det gick ganska snabbt på grusvägarna sen och jag tappade lite i början då jag trodde att jag fått punktering för bakhjulet kändes lite sladdrigt men det var bara det lösa grusset som tur var.
Kom ikapp huvudklungan igen och hängde med tills den branta backen och halvlånga backen efter någon mil och där var det kört för mig.

Tappa ganska mycket och fick slita för att komma med i en bra grupp. Lyckades tillslut komma med i en bra grupp men det gick ganska ryckigt där.
På slutet av 1:a loopen så var det några som ryckte och jag försökte hänga med när vi gick in i skogen.
Tommy Evaldsson fick en liten lucka som jag inte orkade tätta så jag fick vänta in de bakom när vi gick ut på varvning.










































































Jag fick sen en lucka till de bakom på diagonalen och försökte köra på men kom inte ikapp de framför. Blev till att köra själv stora delar av 2:a loopen men på slutet så kom Marcus Jansson och Andreas Wahlstedh ikapp. Marcus råkade dock krascha med någon kilometer kvar men klarade sig bra så jag fortsatte och var återigen ensam.






































Ut på sista loopen när man kom till den långa grusuppförsbacken så kom Stefan Eriksson. Jag var dock lite krisspig då och lätt han dra ett tag. Han försökte då rycka ifrån men råkade krascha men klarade sig så jag drog på och fick en liten lucka.

Sen kom ett stort gäng ikapp som matta på grusvägarna så jag la mig i klungan och försökte att inte dra så mycket då det gick fort och jag redan hade dragit så mycket och var lite krispig i benen.

Det gick på i ett bra tempo och jag lyckades hänga på i klungan ända tills vi kom till den sista branta backen där jag fick kramp och var tvungen att släppa.
Nu var det bara ca 6 km kvar så det var bara att försöka hålla ut. Det kom ikapp ett till gäng bakifrån och vi körde på ända in till mål. Sista biten när man svängde in i skogen ifrån den stora grusvägen så gick jag upp i spets. Lite väll tidigt kanske men det var ändå lite svårt att ta sig om där så det fick bära eller brista.

När jag kom upp på toppen först så var det bara att spurta i mål de sista 100 metrarna och det höll så jag tog den klungspurten i alla fall så det får jag vara nöjd med.
Blev en 8:e plats i H40. Det var den snabbaste tiden jag haft och jag har nog aldrig varit så nära 1:a platsen i elit förut men ändå kom jag bara 52:a totalt. Banan var rekordsnabb i år så det blev nog lite mer stora klungor och tätare mellan åkarna i år. Det känns även som konkurrensen har stigit i år också.
Hade jag kört på den här tiden förra året så hade jag kommit 10:a totalt men då var segrar tiden 4:40 minuter långsammare också.

I år så var det Michael Olsson som tog hem totalsegern.






































I damelit så van Jennie Stenerhag och CRT:s Angelica Evardsson kom in på en fin 3:e plats.






































Martin Eriksson fortsätter att imponera och körde in på en fin 8:e plats i elit.






































Fullständiga resultat ifrån Lida Loop finns här.
Nu blir det till att gå och lägga sig och försöka återhämta sig efter dagens urladdning. Det tog på krafterna idag.

Inga kommentarer: