tisdag 30 september 2014

KOM på nya Gokartbanan

Idag blev det några varv på Nya Gokartbanan. Körde först 2 hårda varv där jag lyckades ta ett KOM på Strava.
Kände att det går att slippa en hel del på den tiden då jag fortfarande är lite osäker på en del partier.
Sen blev det ett var och rensa banan med Ville.
Vi skulle ta bort en stor sten i slutet av den tekniska nedförsbacken då den låg lite taskigt för både A och B linjen.
Det gick sådär.
Fanskapet hamna mitt i spåret i stället.
Men med lite vilja, våld och vaselin så lyckades vi bända bort den.
Tog ett tag för den var inte lätt och vi cyklister är ju inte så starka.
Men nu är det fritt fram och det medta på banan är klart. 
Lite småfix kvar men på det stora hela så är den körbar och fin överallt.
Blir nog ett par varv i morgon också.

måndag 29 september 2014

Nya Gokartbanan x 4

Idag blev det 4 lugna varv på Nya Gokartbanan. Idag var det lättare att köra då det har varit fint väder de senaste dagarna.
Klarade av att köra alla varven utan att sätta ner foten så det kändes bra.
Får se om jag ska försöka sätta en tid här i veckan om det fortsätter att vara bra väder. Måste få till de tekniska partierna bättre så jag kan köra mer på säkerhet och bara släppa på. 
Det börjar bli mörkt så tidigt nu också så det var svårt att se på sina ställen ikväll också.
Efter de 4 varven fick det bli till att rulla hem via Strandvägen.


söndag 28 september 2014

Sköndalscrossen TT

Idag blev det lite cross TT i Sköndal. Planen från början var att köra Hacksta MTB DM i Åkersberga.
Men vi hade fått en fin inbjudan att gå på öppet hus på Brandstation på Södermalm med Mattias och Eriqa och deras sån Arvid.
Det kunde jag såklart inte missa när Oskar tycker brandbilar är så colla.
Såg att det Sköndalscrossen skulle gå på morgonen och det är ganska nära så jag körde på det.
Cykla dit sen var det bara att köra. Vi blev ett gäng som skulle köra 7 varv så det fick bli perfekt träning för dagen.
Damian tog starten sen var det Birger, Fridrich, Peter och jag. Vid hopphindrena körde jag om och la mig bakom Damian.
Damian höjde tempot lite och de andra orka inte hänga på men jag höll mig kvar.
Vi körde på och fick en lucka.
På sista varvet så gjorde Damian några attacker men jag täppte allihopa. 
Tänkte att jag själv skulle försöka attackera vid hopphindrena men jag hade glömt och lägga telefonen i fickan och hade kvar den vid benet och den höll nu på att ramla ut så jag hade fullt sjå att få upp den.
Damian gjorde då ett ryck efter trapporna och då ringde det såklart så att telefonen höll på att vibrera ut igen.
Damian fick ta den spurten då han dragit hela tävlingen så jag svarade i telefonen istället.
Det var Eva som undrade var jag var.
Blev till att dra på sig överdragskläderna lite snabbt och spurta vidare till Söder och vidare till brandstationen.
Oskar fick testa att sitta på styrsitsen till stegen.
Det var populärt för han ville sitta kvar och ratta ett bra tag.
Förarhytten var inte riktigt lika intressant av någon anledning. Antagligen för att han inte fick trycka på något där.
Blev en vända till parken efter lunch där Arvid och Oskar fastnade för den här.
Nu på kvällen blir det lugnt. Skönt och hinna slappna av lite innan det är dags att jobba igen.

lördag 27 september 2014

Lidingöloppet Enervit Event

Idag blev det en heldag på Lidingö för att hjälpa Enervit med att langa Liquid och GT tabletter till de som köpt den tjänsten för 3 mils loppet.
Var kul att som omväxling stå på andra sidan tävlingshetsen och hjälpa till istället för att tävla själv.
Grymt och se alla snabbingar också.
Jag har ju lite att jobba på när det gäller min löpning. 
Är ju inte riktigt lika spänstig som de i fronten här. Skulle vara kul att öva lite. Börjar bli dags nu när cykelsäsongen är över.
Det var en hel del som beställt tjänsten ifrån Enervit så vi hade och göra.
Vi hade tur med vädret och alla var nöjda och glada så det blev en riktigt bra dag.

fredag 26 september 2014

Scott SPARK Premium str L 2014 till salu

Nu skall min kära tävlingscykel säljas till förmån för nästa års raket. Det är en Scott SPARK 900 Premium som endast har gott några tävlingar ifrån april fram tills nu så den är knappt inkörd.












Det är en heldämpad 29" i full colfiberhoj med 100mm fjädring både bak och fram som väger in på endast 10kg. Den är riktigt grym att köra i skogen då den sväljer allt.
Kommer man ut på lättare stig så låser man både fram och bakdämparen med ett enkelt tryck på reglaget på styret så blir den som en helstel cykel. Kan inte bli bättre.
Fullständig spec kommer här.

Ram:                    Spark Carbon / IMP technology / HMX BB 92 / Carbon swingarm with 160PM 
                              U-Mono Link / Tapered Head Tube / IDS SL DM dropouts for 142 x 12mm
                              BB Height adj.
Storlek:                L (passar mig som är 181cm lång perfekt)
Gaffel:                  Fox 32 Float Factory CTD Air / Kashima CTD damper with 3 modes 15mm       
                              QR axle / tapered steerer reb. Adj.
Bak dämpare:     Fox Nude / SCOTT custom w. travel / geo adj CTCD 3 modes: Climb
                             -Traction Control -  Descend / Kashima / reb. Adj.
Fjärrlåsning:      SCOTT TwinLoc Remote Technology 3 modes front and rear
Styrlager:            Ritchey Pro Tapered 1.5" - 1 1/8" semi integr. OD 50/61mm / ID 44/55mm
Bak växel:           Shimano XTR RD-M986 SGS Shadow Plus Type / 20 Speed
Fram växel:        Shimano XTR FD-M985-E2 / DM
Växelreglage:     Shimano XTR SL-M980-I Rapidfire Plus / 2 way release Ispec clamp
Broms handtag: Shimano XTR XC M987 Disc
Bromsar:            Shimano XTR M987 Disc 180/F and 160/R mm SM-RT99 CL Rotor
Vevparti:            Shimano XTR FC-M980 Double hollowtech 2 38Ax26A T
Vevlager:            Shimano SM-BB94-41A / shell 41x89.5mm
Styre:                  Ritchey Superlogic Carbon x2 T shape flat / 9° / 680 mm
Handtag:            Ritchey WCS Ergo True grip
Styrstam:           Ritchey WCS "60 BB Black 31.8mm /1-1/8"
Pedaler:             Shimano XTR M980 
Sadelstolpe:       New Ultimate EVO Carbon 350mm 31,6mm 
Sadel:                 Tune Komm Vor
Nav (fram):        Syncros XR1.5 CL / 15mm made by DT Swiss
Nav (Bak):         Syncros XR1.5 CL / 12 x 142 / RWS  made by DT Swiss
Kedja:                Shimano CN-HG94
Kassett:              Shimano XTR CS-M980 11-36 T
Ekrar:                DT Swiss Aero Comp
Fälgar:               Syncros XR1.5 28H / Tubeless ready
Däck:                 Continental X-King Race Sport 2.2 fram och Continental Race King Race Sport
                           2.2 bak.

Nypris är ca 70000:- och jag säljer det för grymt låga 35000:- så kom och fynda.



torsdag 25 september 2014

Nya Gokartbanan x 4

Idag blev det några varv på nya Gokartbanan. Lika hal som igår om inte ännu värre.
Försökte cykla runt hela banan men fastna på 2 ställen. 
Först var det ett parti i början där man ska ner för en stor sten som är på skrå.
Jag tror inte den ska vara några problem egentligen men jag lyckades alltid komma in snet ikväll så jag fick stop och hamna fel när jag skulle över stenen.
När jag bara rulla ner så var det inga problem så den ska jag ta snart.
Det andra jag inte kom över idag men som jag kört förut var ingången på sista uppförsbacken.
Det var snorhalt så jag hade inget fäste alls.
Blev 4:a varv totalt sen blev det mörkt så det var svårt att se stigen så då blev det dags att kasta in handduken.
Har fått upp banan på Strava nu så nu är det bara att börja sätta lite tider.
Får ta och köra när det är ljust så jag kan dra på lite snart och sätta en tid själv. Ikväll blev det mest att rulla banan för att se hur den gick.

onsdag 24 september 2014

Test av nya Gokartbanan

Idag blev det teknikträning med Ville på nya Gokartbanan. 
Den är förlängd med nästan det dubbla mot den gamla banan och vi har breddat den på många ställen så att det blir lättare att köra om.
Johan och Ville har fixat med att krata och bygga banan på många ställen också så nu börjar den bli riktigt fin.

Dock så var den grymt hal idag efter allt regn. Höll på att krascha nedför många av de tekniska nedförslöporna trots bara 1,5 bar i däcken.
Det går på skrå på många ställen med rötter och stenar på sniskan så nu när det var blött var det svårt att få fäste.
Här på bilden höll jag på att flyga över styret. Det är mycket brantare än vad det ser ut och det är riktigt tight mellan träden där uppe och man kommer in ganska snet där.
Får ta och öva lite till på den banan så att jag får in bättre flow. 
Idag kände jag mig riktigt yksig i körningen och hade inget driv så jag halka mest omkring kändes det som.
När banan är torr så tror jag den kan bli riktigt snabb om jag bara får upp flowet.

tisdag 23 september 2014

Idag gick Saab:en igenom besiktningen

Det var dags att besiktiga Saab:en idag efter jobbet. Den gick så klart igenom utan anmärkning, fick till och med beröm för att den var i så fint skick. Kul att det lilla jag gjort på den syns.
Skönt då kan den rulla ett år till.
Blev slappar kväll ikväll också.
Tänkte jag för en gångs skull skulle se på film då det var ett tag sen jag hade tid med det.
Fick bli nya Transformers Age of Exstinction. Bra action rulle med mycket specialeffekter.
I morgon ska det bli träna av igen. Jag och Ville tänkte köra nya Gokart banan kl 18:00. Om det är någon som vill hänga med är det bara att haka på

måndag 22 september 2014

Lite egobilder ifrån Hammarby Hill XC

Idag blev det en välbehövlig vilodag efter 2 hårda race i helgen.
Nu när hösten har kommit med sitt misärväder så måste jag ha lite positiva bilder ifrån året som gör att jag tycker det är kul att träna trots att det inte är 25 grader och sol:-)
Fick ett helt gäng fina bilder ifrån Pål Stålnacke som passar bra att ha som motivationshöjare.
En vinst är alltid kul och få stå på pallen sitter inte helt fel.
Vi tar en bild till på det så jag inte glömmer:-)
En skön långspurt som jag tog hem sitter också bra.
En glad bild innan start.
Och så lite återhämtning efter målgång.
Och en liten posser bild.
Nu kan jag leva gott ett tag.

söndag 21 september 2014

Stockholms CX cup final i Hellasgården

Idag var Stockholms CX cup final borta vid Hellasgården. Jag cyklade dit som uppvärmning och körde 3 varv först för att lära mig banan innan det var dags för start. Det var en riktig snabb bana med bra grepp i kurvorna så det gick och lägga ner cykeln ordentligt utan att tappa fästet. Gick att trampa igenom många kurvor. det fanns några små diken att hoppa över och sen ett stockhinder 100 m innan mål.

Fick starta bakom ungdomarna idag så det gällde att hitta ett bra ställe att köra om på. Kom iväg skapligt bra och la mig på en 2:a plats första varvet.
Sen ryckte Peter och jag lyckades hänga på ett tag. Dock var han för stark idag så jag orkade inte hänga med mer en ett halvt varv.
Då vi fått en lucka ner till de andra ville jag inte vänta in dem utan körde på själv.












Jag försökte hålla skapligt hög fart för att de andra inte skulle komma ikapp men åt Peter fanns det inget att göra åt idag.












Såg att Mario och Mats började närma sig lite där bak så sista varvet öka jag för att de inte skulle kunna komma ikapp så det skulle bli en spurtstrid.
Blev till slut en 2:a plats så det får jag vara nöjd med.












Sen var det dags för eliten att köra. Martin ifrån CRT öppnade hårt och tog ledningen.












Kort därefter kom Hans Mård och Robin Hedström ifrån CRT.












Det var ett riktigt tight race med många startande. Martin låg topp 3 hela tiden och höll bra fart












På slutet så ökade Mikael Flockhart och det var ingen som orkade hänga på. Han tog en ganska klar seger efter det.
Kul med så mycket folk som kom ditt och heja och körde.

lördag 20 september 2014

Vinst på Hammarby Hill XC

Idag var det dags för Hammarby Hill XC.  Stora delar av CRT TEAM:et var på plats och var tagade för en rolig hemmabana. Kul med mycket folk och bra stämning.












Hammarby Hill XC är en rolig bana ute vid Hellasgården som har riktigt mycket tekniska stigar som passade mig bra. Det var ett långt varv på 45km som skulle köras. första km var lätt grusväg men sen vek det in på en riktigt smal stig så det gällde att vara långt framme för att inte tappa täten.

I starten stod jag längst fram och kom iväg bra. Låg runt 4-5:a när vi körde in i skogen. Jagade min TEAM kompis Stefan Dahl som tyvärr kom lite fel i ett tekniskt parti. Han brommsa in och ta mig förbi lite försiktigt på sidan men tappa ca 6-7 placeringar.
Lyckades jaga ikapp de flesta och hamnade i en grupp med Herman Larson, Jonatan Östlund, Erik Greijus och David Eriksson.
Vid den branta sandbacken efter ca 2 mil så kom jag fel och fick börja springa och tappade lite på gruppen.
Lyckades dock jaga ikapp nedför.
Efter Erstavik så kändes det som att Erik och David började bli lite trötta för de var inte uppe och drog så mycket.
Herman körde på bra i skogen och jag märkte att de andra började få svårt att hänga med.
Ville inte dra för mycket då det var en del grusväg på slutet. Men när vi kom till näst sista backen när det var ca 2 km kvar till mål så drog jag på en spurt då jag visste att det var en del upp och ner och mycket kurvor så det var svårt att komma om.
Såg att ingen orkade hänga på så det vara bara försöka att hålla farten uppe men inte gå för mycket på rött.

När jag väl kom i mål så visade det sig att jag hade vunnit i H30. Riktigt skönt att få avsluta säsongen med en vinst. Kul bana, bra väder och en vinst på det. kan inte bli bättre.












I H40 körde Mats Allerstrand bra och kom in på en fin 3:e plats.












Grabbarna i Elit körde på bra där Stefan Dahl kom in på en riktigt fin 4:e plats och Lars Bleckur var precis efter på en 5:e plats.
Fullständiga resultat finns här.

Var och tittade lite på Scotts nya cyklar också. Såg att de hade en Scott FOIL Team Issue som jag hade beställt. Riktigt fin. Skönt och kunna få klämma och känna på nästa års cyklar.

fredag 19 september 2014

Hammarby Hill XC i morgon

Ni som inte hunnit anmäla er till Hammarby Hill XC kan fortfarande efteranmälla er i morgon fram till kl 11:30.
Kommer bli en riktigt grym bana med mycket tekniska och roliga partier. Ni som vill ha lite mer utmanade stigar än de som är på de vanliga långloppen lär gilla den här banan.

Idag har det blivit lite cykelpendling för min del. Tog ett varv uppför Väsjöbacken för att väcka benen lite tills i morgon. Körde lite lugnare första halvan sen blev det fullgas uppför andra halvan. Tog ett varv uppför Strandvägen också. Hoppas det räcker för att piggna till i morgon.
På vägen hem så blev det ett kort varv runt Edsviken i ett riktigt lugnt tempo bara för att få veva runt benen lite gran.
Får se var det blir för motstånd i morgon. Tänk om jag skulle ha chansen på pallplatsen som 2012.










Skulle sitta skönt att få avsluta sesången bra.

torsdag 18 september 2014

Scott FOIL 10 till salu till ett riktigt vrakpris

Nu säljer jag min ögonsten Scott FOIL 10.
Den har inte gott många mil, totalt 5-6 race och lite träningsrundor. Vill du ha det bästa men inte vill betala 100000:- så har jag cykeln till dig. Ruskigt lätt med full DuraAce utrustning och Ritchey WCS Carbon komponenter och till det DT Swiss RRC 46carbon tubhjul: Blir inte bättre en så, aero och lätt på samma gång.












Full spec är
Ram:            Scott Foil HMX NET, IMP Aero Carbon technology, Road Race geometry, Replaceable                             Dropout, Standard Seattube, Integrated BB
Storlek:        L (passar mig perfekt som är 181cm lång)
Gaffel:          Scott Foil HMX NET, 1 1/8“ - 1 1/4“ Carbon steerer, Integrated Carbon Dropout
Styrlager:     Ritchey WCS Integrated
Bakväxel:     Shimano Dura-Ace RD-7900, 20 Speed
Framväxel:   Shimano Dura-Ace FD-7900
Växlar:         Shimano Dura-Ace ST-7900, Dual control 20 Speed
Brommsar:   Shimano Dura-Ace BR-7900, Super SLR Dual pivot
Vevparti:      Shimano Dura-Ace, Hollowtech II, 20-Speed: FC-7900, 53 x 39
Vevlager:     INT Dura-Ace SM-BB9141
Styre:           Ritchey WCS Logic Curve, 31.8 Carbon Oversize Anatomic
Styrstam:     Ritchey WCS 4 Axis Matrix Carbon, OS 1 1/8“ four Bolt
Pedaler:       Look Keo Carbon
Sadelstolpe: Ritchey Foil Aero WCS Carbon
Sadel:           Fizik Arione CX
Hjul:             DT Swiss RRC 46 Tub carbon
Kedja:          Shimano Dura-Ace CN-7900
Kassett:       Shimano Dura-Ace CS-7900, 20-Speed: 11-25 T
Däck:           Schwalbe Ultremo HT

Nypris: 85000:- säljs nu för ynka 35000:-












onsdag 17 september 2014

Väsjöbacken x 5

Idag blev det ett kort och hårt pass igen.
Inland kan det vara svårt att hinna med träningen med heltidsjobb, familj och pluggande.
Då jag inte hinner med så många distanspass så har det fått bli mer korta och hårda pass som idag.
Blev 5 gånger upp och ner för Väsjöbacken.
Bästa tid idag blev 3:18. Körde med min Scott Scale 910 som går som tåget.
På vägen hem blev det en vända uppför Strandvägen också med tiden 35 sekunder som räckte till en 4:e plats på Strava.
Får vara nöjd med dagens träning. Fick ihop ca 1:10 och han bli riktigt trött.
Kommer ganska långt på korta pass också.

När jag kom hem hade min Älskling fixat middag. Raggmunkar med bacon gräddfil och kaviar.
Så grymt gott, det är äkta kärlek det.
Satt riktigt fint efter ett hårt pass.

tisdag 16 september 2014

Nu är Saaben renoverad

Idag var det dags att renovera Saaben.
Vänster fjäderben fram hade rostat sönder och hjullagret var väll inte det bästa.
Hade hittat ett helt nytt med dämpare, lager och fjäder som var billigare än bara ett nytt fjäderben här i Stockholm på Magnus Bildemontering AB i Trelleborg.
Så den fick det bli. Tog bara ett par dagar att få hitt den också.
Jag behöll mina sänkfjädrar och sportdämpare så är det någon som behöver en dämpare och en fjäder till en Saab 9-3 2001:a så finns det här.
Hade tänkt träna idag också men då jag kom hem sent och var grymt trött så får det bli i morgon i stället.

måndag 15 september 2014

Finmiddag med familjen

Idag blev det lugnt efter jobbet. Blev finmiddag ute på stan med familjen.
Den här gången testade vi en trerätters på Champell vid Stureplan.
Maten var helt ok. Inget som bara sa wow för smaklökarna men både för, huvudrätt och efterrätt var goda.
Det tog dock ganska lång tid att få in maten trots att det inte var så mycket folk på restaurangen.
Vet inte om jag skulle vilja betalt fullpris för maten så det var tur att jag hade en Groupon för den.

söndag 14 september 2014

Hammarby Hill XC

Idag blev det äntligen ett varv på Hammarby Hill XC banan.
Halva CRT var där och körde och Calle Friberg och Oliver hade hittat ditt också.
Kul att vi blev ett gäng.
Jag hade förberett mig på ett distanspass idag men Stefan Dahl gasa på friskt idag så det var bara att hänga på.
Banan var riktigt teknisk för att klasas som långlopp men den är väldigt kort med sina 45km.
Jag tycker det är grymt kul med lite mer tekniska banor så jag tror den passar mig ganska bra.
Det var mycket tighta små stigar och många korsningar så det var väldigt svårt att hitta runt när det inte var bandat.

Det var tur att jag han köra ett varv för det fanns många spårvall och en hel del små drop med skymd sikt.
Det var många ställen man inte viste hur man skulle köra fören man var framme.

Blev ganska många stop då vi inte riktigt viste hur vi skulle köra och vi skulle se till så alla hängde med.
På slutet började nog de flesta bli lite sega då vi dragit på i ett ganska högt tempo hela tiden.
Calle råka ut för en punktering också så det blev en lite längre behövlig paus.
Stefan och Oliver possa lite medan vi väntade på att Calle skulle få i en ny slang i däcket.
Sen blev det till att gasa den sista biten av Hammarby Hill XC banan.
Väll framme blev det en behövlig fika vid Hellasgården.
Jag hade börjat känna mig riktigt låg då jag inte var förbered på att köra så hårt så jag behövde verkligen något att äta.
Blev en morotstårta, en Cola och en Daim. Satt riktigt fint och räckte precis hem då blodsockret låg på 7,0 när jag var hemma.
Hade då fått 10 mil cyklade på 4:15 med hälften av sträckan på riktigt tekniska stigar.

lördag 13 september 2014

Stockholm CX Cup Kärsön

Idag blev det Stockholm CX cup på Kärsön. Jag cyklade ditt som uppvärmning och tog sen 3 testvarv innan det var dags för start.
Banan hade många 180 graders svängar och några korta backar. Det fanns 2 löphinder och en sandfålla så banan blev ganska krävande. 
Jag lyckades ta starten och försökte gasa på men benen kändes ganska stuma. Jag försökte köra på ganska lätta växlar så jag inte skulle stumna för mycket och kunde veva ur benen.
Körde på i ett jämt tempo och lyxades hålla ledningen in till mål.
Sen blev det en snabb prisutdelning innan jag fick cykla hem till lite barnkalas.
Väll hemma såg jag varför jag var så stum i benen.
Jag hade haft lågt blodsocker till frukosten (3,6) och hade då tagit lite mindre insulin. 
Av någon konstig anledning så hade blodsockret skenat iväg åt andra håller sen. 
Hade bara tagit en bulle en Cola och lite sportdryck under träningen och tävlingen men hade 32,5 när jag kom hem. Så högt har jag nästan aldrig haft. Fattar inte riktigt hur den kunde dra iväg så mycket.

Sen blev det barnkalas hos Naiara som fyllde 4 år.
Riktig trevlig tillställning hemma hos henne med lekar och underhållning för de små liven.