Skände mig lite krasslig idag så det fick bli fix med min Scott Spark 900 Premium istället för träning.
Cyklarna brukar oftast komma med lite för långa vajrar, höljen och hydralslangar.
Detta för att man ska kunna sätta på längre styrstam eller kunna höja och sänka styret utan att det tar stop.
Men när man väll har hittat sin körställning så vill man inte ha en massa kablar som hänger och slänger vid styret och som dessutom kan fastna i grenar och skit när man kör.
Bonus blir att det blir snyggare och lättare också om man klipper av allt extra som inte behövs.
Höljena och vajrarna hade jag redan fixat till när jag fick cykeln.
Idag var det dags att frisera hydralslangarna till mina Shimano XTR m9990 bromsar.
Började med att ta loss slangarna och klippa till dem.
Sen var det dags att sätta på en ny stopstift.
Det underlättar om man fixar till hållet i slangen så att det blir lättare att trä på stiftet.
Sen är det bara att slå ner den lite lätt så att kanten på stiftet går ända ner huvudet på slangen.
Så här ska det se ut när det är klart.
Sen är det bara att sätta på en oliv och trä på slangen på bromshandtaget.
När hydralslangen är fastskruvad är det bara att lufta bromsarna.
Sätt på koppen ovanpå bromshandtagen och fyll på lite mineralolja så att det syns när det kommer bubblor.
Sen tar du oljesprutan och fyller med lite mineralolja och ser till att det inte är någon luft i slangen.
Montera den sen på luftningsnippeln på bromsoket och skruva upp luftningsnippeln så att det går att trycka i olja.
Sen är det bara att trycka tills det inte kommer några mer luftbubblor uppe vid bromshandtaget.
Kan vara bra att knäppa lite på hydralslangen och sen vinkla bromshandtaget lite fram och tillbaka medan man trycker i oljan för att få ut de sista bubblorna.
Sen är det bara att skruva åt luftningsnippeln vid oket och bromshandtaget så skall det vara klart.
Blev bara 3 gram lättare.
Men grymt mycket snyggare och stilrenare.