onsdag 31 januari 2024

Inpendling till jobbet

Idag blev det jobbpendling till Retune vid Frösunda. Var riktig isgata längs Edsviken så jag var gladd att jag behöll dubbdäcken på.

Blev lugnt idag och jag körde i stort sett bara raka vägen till och ifrån jobbet.
Kände mig ganska seg i benen. Gårdagens pass blev nog hårdare än vad det var tänkt att vara.

tisdag 30 januari 2024

10x6 minuter blev dagens träning

Dagens träning med MTB Täby blev 10 stycken 6 minutare med 1 minuts vila på 85% av FTP.
Tänkte det borde inte vara så farligt då det inte är så högt motstånd.
Kändes ganska lätt de första intervallerna men sen börja pulsen skena iväg och det började kännas lite småtungt.
Sista intervallen så börja det dock kännas bättre igen men det var nog bara för att det var sista.

Blev ett ganska långt pass på över 1,5 timme. Brukar oftast inte köra så mycket över timmen på Zwift i vanliga fall.

måndag 29 januari 2024

Lätt pass igen

Ikväll blev det aktiv återhämtning. Blev ganska hårt igår och det har varit mycket förra veckan så det var skönt och bara trampa lite lugnt på kvällen.

Blev 18 km på 41 minuter med ett snitt på 120 watt så det var riktigt lugnt. Passade på att se på senaste crossracet också. MVP är ju helt oslagbar han har vunnit typ allt han har ställt upp i och med ganska stor marginal också. Han förlora bara ett race då han kraschade 2 gånger.
Har hunnit vara hos läkaren med Oskar och Emilia också.
De låg lite högt i blodsocker. De har ju en tendens att snaska lite för mycket utan att ta insulin. Får se hur man kan råda bot på det på bästa sätt.

Isåkning i skogen

Jag var glad att jag satte på dubbdäcken igår. Det var riktig isgata på sina ställen idag på dagens distanspass med MTB Täby.
Vi började vid 09:30 vid Ensta och jag cyklade ditt som uppvärmning som jag brukar.

Det var riktigt blandat förre idag. Ibland var det riktiga isgator växlat med djup sorbetsnö som man spåra runt i och var riktigt tungtrampat.
På sina ställen var det fin barmark också.

Fick ihop 50 km tillslut på 3:21 så det gick lite snabbare än förra veckan men ändå ganska tungtrampat.
Riktigt fint ute ändå, var bättre än vad jag trodde det skulle vara.

söndag 28 januari 2024

Nu åkte dubbdäcken på

Idag blev det inte många knopp gjorda. Känns som det blivit paradgrenen på lördagar.
Det har varit mycket jobb och småttingarna håller en uppe på nätterna så på lördagarna är jag oftast trött och vill bara slappa.
Passade på att sätta på dubbdäcken idag. Har inte använt dem på flera år så får se hur de här gammal däcken kommer gå.

Blev en tur bort till Handen också då jag skulle hämta Oskar som sovit över hos en kompis i Nynäshamn.
Passade på att hälsa på min gammla kompis Niklas som jag inte sett på ett bra tag.
Tog en runda i hans nya Seat Cupra också. Riktigt bra drag och ljud i den lilla leksaken.

torsdag 25 januari 2024

Blev ingen träning plugga AI-900 istället

Ikväll var planen att köra ett hårt 8x3/1 på 105% av FTP med MTB Täby.
Dock så kände jag mig riktigt hängig på kvällen när vi skulle köra så jag bestämde mig för att ta det lugnt.
Oskar var ju lite krasslig igår och jag vet inte om han har smittat mig med något.
Tänkte det var bättre att vila än att riskera och bli riktigt sjuk. Förhoppningsvis räcker det med att sova lite extra så piggnar jag till.
Blev plugga lite AI-900 Azure AI Fundamentals istället efter jobbet.

Lätt pass ikväll

Ikväll blev det ett lätt pass på Zwift. 40 minuter med lite lågkadens intervaller på ganska låg effekt.

Mitt pulsband har börjat strula ibland så på slutet drog pulsen iväg ordentligt även fast jag inte tog i något mer.
Kanske dags att skicka in den i tvättmaskinen för det var ett tag sen.

På börsen har det rullat på bra här sista veckan också.
Skönt när det är blått i rutan.

AI går fortfarande bra och jag tror bolag som arbetar mycket med AI kommer fortsätta gå bra ett ganska bra tag till.
Det används mer och mer och jag tror vi bara är i startgroparna.

tisdag 23 januari 2024

Lite Intervaller igen

Ikväll var det dags för MTB Täby passet på Zwift igen.
Dagens pass var 5x5 minuter på 95% av FTP med 2 minuters vila emellan.

Ett ganska kort pass och lagom hårt. Kändes ganska bra i benen idag och pulsen drog inte iväg så farligt ikväll.

måndag 22 januari 2024

Årsmöte med Rocket Racing Sweden

Ikväll var det årsmöte med Rocket Racing Sweden på Café Lemond på Södermannagatan 10.
Tog en promenad ditt ifrån kontoret i Globen.
Skönt och komma ut i friskluften men shit vilket skitväder det är nu och snorhalt att gå.
Blev 3 km så det var inte så långt.

Trevligt och träffa lite cyklister. De flesta kör ju inomhus nu så man träffas inte så ofta.
Blir uppdatering på våra klubbkläder i år också. Ser ut och bli riktigt snyggt.
Sen fortsätter vi att sponsra Swealand Cycling Team där lovande ungdomar kan utvecklas inom sporten och få komma ut internationellt och tävla.

söndag 21 januari 2024

Tungtrampat men fint

Idag blev det riktig snöcykling. Körde det vanliga passet med MTB Täby och likt förra veckan körde vi ifrån Ensta kl 09:30.
Cyklade ditt som uppvärmning och möte upp Fredrik, Erik och Johan som också trotsade snön idag.

Erik tog tätten och visade oss en massa fina stigar. Trots all snö gick det att cykla på de flesta ställena, men det var riktigt tungtrampat ibland.
Vi körde bort mot Väsjöbacken. Blev en massa roliga fighter i snön med försök till omkörningar, riktigt kul och sladda runt kriga lite.
Vi tog en snabb mat och piszpaus här. Behövdes efter allt jagande.

Vi slirade tillbaka sen och de sista kilometrarna var riktigt tungtrampade med en del ospårade stigar.
Gick precis att cykla men det var tungt.
Fick ihop 46 kilometer på 3:33 rulltid men var ute i över 4 timmar

Riktigt kul att köra idag. Hade nog inte kommit ut om inte Täby gänget hade varit med för vädret såg mindre lockande ut på morgonen.
Men det blev ju riktigt fint.

lördag 20 januari 2024

Högkadenspass

Ikväll blev det ett lätt pass med hög kadens. Höll över 100 hela passet men körde väldigt låg effekt.
Var under 150 watt i stort sett hela tiden.
Blev ca 40 minuter och 21 km på en platt bana i Zwift.

Tog det lugnt resten av kvällen med familjen.
Lyxa till det med finmiddag hemma med entrecote och ugnsstekt potatis. Grymt gott.

fredag 19 januari 2024

Blev lite längre intervaller idag

Ikväll var det dags för lite längre intervaller. 3 stycken 15 minutare skulle köras på 90% av FTP.
Gick lätt de första 2 men på sista tänkte jag att jag skulle försöka köra med 100 i kadens och det var riktigt jobbigt.
Jag har inte vant mig att köra med hög kadens än så det kändes mycket jobbigare än när jag låg på 75-80 i kadens på samma belastning.
Var dock inga problem att klara det men det kändes jobbigare.
Runt 80 känns som det är lättast och bara malla på.
Kanske ska testa att köra lite mer högkadensträning.

onsdag 17 januari 2024

Blev lite hårdare körning än tänkt idag

Ikväll var planen att köra ett lugnt pass. Hade en del jobb att göra så jag kom igång lite sent.
Orkade inte riktigt köra själv så jag hoppa in i en gruppride.
Trodde det var en lätt D ride där man kunde ta det lite lugnare för  att hänga med.
Tänkte att nu kan jag cykla och se på CX cup samtidigt.

Men det blev lite hårdare än tänkt då det var en C ride och de där framme mata på ganska bra med runt 3,5 watt/kg.
Tänkte jag skulle försöka hänga med någon klunga men absolut inte vara framme och dra.
Landade tillslut på 2,8 watt/kg när jag var klar efter 1 timme så det var en del över det jag tänkt ifrån början.

tisdag 16 januari 2024

Långpass på Monarken igen

Ikväll blev det långpass på Monarken igen med MTB Täby.
Ikväll skulle 10 stycken 6 minutare köras på 90% av FTP med 1 minuts vila emellan.
Inte superhårt men med kort vila kändes det lite i alla fall.
Jag har fått något skumt med pedalerna igen, vet inte om det är dåliga batterier eller något glappt för effekten sjunker ibland trots att jag har samma kadens och motstånd.
Pulsen drog iväg trots att det inte var så hårt pass och när jag jämförde med Monarkens siffror på slutet så var den runt 10-15 watt högre oftast så jag tror jag tog i lite för mycket.

Får testa och byta batterier igen och se om det blir någon skillnad.
Antagligen är det en pedal som visar konstigt eftersom kadensen visar rätt.

måndag 15 januari 2024

Finpromenad runt Edsviken

Ikväll blev det en fin promenad med familjen runt Edsviken.

Blev springa runt i snön lite med småttingarna som ville ha snöbollskrig
Fick ihop 6,4 km så det blev en ganska lång runda ändå.
Och de här 2 små fick springa av sig också.

söndag 14 januari 2024

Skogsdistans på fina krispiga stigar

Idag blev det den sedvanliga skogsdistanspass med MTB Täby. Den här gången startade vi vid Ensta Krog motionsgård kl 09:30.
Vi körde bort mot Vallentuna på fina stigar. Det var runt 3-4 minusgrader så det var perfekt förre och i stort set upptrampat och hårdnackat överallt.
På några mindre stigar var det riktigt tungtrampat men för det mesta var det riktigt fint.

Gick i lite varierad intensitet och i backarna där det var lössnö fick jag kämpa lite. Men oftast var det ett ganska skapligt tempo.
Kul och sladda runt lite för på en del ställen var det lite småhalt men absolut inte så man behövde dubbdäck. De hade inte gjort så stor nytta idag.

Var ute i 4 timmar och fick ihop runt 54km så det gick inte så fort ändå i snön men det var grymt kul att köra.

Kort cykeltur i snön och spelkväll

Idag blev det en kort tur ut på Järvafältet. Såg utbombade det skulle bli snöblandat regn hela dagen så jag kom ut väldigt sent. Det snöade lite men det var väldigt fint i skogen och för det mesta hårdpackat och bra grepp.
Körde runt lite på Järvafältet men han bara med 2 timmar då vi skulle bort på middag sen.

Sen åkte vi till Mattias och Eriqa för en middag och spelkväll.
Vi körde Exit som var ett typ escape room spel. Riktigt klurigt och det tog mycket längre tid än vad vi tänkt ifrån början. Blev klara lite efter 24 tiden.
Men kul att köra lite nytt och inte bara datorspel.

fredag 12 januari 2024

Idag fyller den här lilla tösen 9 år

Hon bara växer och växer. Tiden går fort och Emilia blev hela 9 år idag.

Vi jobbade som vanligt men det blev lite födelsedagsfrukost och på kvällen kom våra föräldrar på besök för lite Taco middag som Emilia hade önskat.

Hon blev riktigt nöjd med det hon fick så det var bra.
Men den lilla tösen ville ha men det spelade dock ingen roll vad så hon får kanske några kottar som extra present.

Ikväll blev det hårdkörning på 105% av FTP

Ikväll blev det kort och hårt. Det skulle köras 8 stycken 3 minutare på 105 % av FTP med 1,5 minuters vila.
Jag fick slita ganska mycket men lyckades köra alla intervallerna med bibehållen intensitet utan att ta ut mig till max. Men det började kännas lite tungt de sista 2.
Det blir så grymt varmt så pulsen drar iväg ganska mycket på slutet.

Skönt att det går och köra på lite i alla fall.

onsdag 10 januari 2024

Roliga nyheter, ny samarbetspartner WhatWeRide

Nu är det officiellt. Det blir ny samarbetspartner för i år. Ska bli riktigt kul. Får tacka Trek och Cykloteket för de här åren men nu var det dags att gå skilda vägar och testa något nytt.

Det är Anders Andersen och Mikael Kippilä som driver What We Ride som kommer hjälpa till med cykel ifrån Megamo i år.
Det blev en Megamo Track AXS 00 i grön kulör med det bästa ifrån det bästa i komponentväg med nya SRAM XX1 AXS och hjul ifrån DT Swiss och såklart en dropperpost.

Första gången jag kommer köra med effektmätare på en mountainbike också så det ska bli intressant och se hur det ser ut jämfört med landväg som jag haft det på tidigare.
Allt är intrigerat fint i ramen också så den ser riktigt clean ut.

Riktigt fina komponenter och en väl utvägd geometri. Gillar att den har 3 lägen för dämparna både fram och bak också och plats för 2 flaskställ, riktigt bra när det blir längre lopp i värmen.

What We Ride har inte bara cyklar utan även en fina kvalitets komponenter ifrån Prototype, Nube Tubless, Sahmurai, Inpeak och Panzer med flera.

Hos What We Ride kan du även få din Megamo servad, det gäller även dämpare för både fram och bak. En dämparservice kan göra underverk med både vanligt oljebyte till hel fullservice av dämparna av de flesta märken och modeller ute på marknaden nu.

Det är viktigt att serva dämparna för att bibehålla dess funktion så det är perfekt att det finns bra dämparservice hos What We Ride

Ska bli riktigt kul att testa något nytt.

tisdag 9 januari 2024

5 x 10 och Treken såld

Ikväll blev det 5 stycken 10 minuters intervaller på 90% av FTP med 2 minuters vila emellan.
Körde uppför Alp du Zwift och han precis upp till toppen innan passet var klart.

Senare på kvällen så fick jag min Trek Top Fuel 9.9 såld också.
Klart en av de bästa cyklar jag kört på så den kommer vara saknad.

Men det kommer en ny grym cykel senare. Ska bli kul och se hur den blir sen.

Lungt efter jobbet

Idag blev det bara jobb och ingen träning. Pluggade en del Azure AI också och där fanns det en del att ta in.

Vill ju leka lite med framtidens utveckling så jag får försöka att hänga med här lite.

måndag 8 januari 2024

Bad och plask med Oskar och Teo

Idag blev det mest en slappardag också. Har knappt kommit ut ur lägenheten på hela veckan.
Men idag ville jag komma ut en liten stund.
Tog ut Oskar och hans kompis Teo till Vilundabadet i Täby och plaskade runt ett par timmar.
De hade hopptorn och en liten hinderbana i bassängen så de användes flitigt.
Hemma så har jag och Eva fastnat för Harlan Cobens serier och nu sitter vi och tittar på The Stranger.

söndag 7 januari 2024

Zwift och sova

Idag blev en riktigt seg dag. Kom inte utanför dörren. Kändes lite för kallt att cykla ute så det fick bli en timme på Zwift.
Körde en Group Ride på 26 km.
Tänkte jag skulle gasa på de första 20 minutrarna och lyckades hänga på tätklungan. Sen började backen och jag tog det ganska lugnt. Gasade på de sista kilometrarna sen.
Kände mig ganska seg i benen och efter de första 20 minutrarna hade jag inte kunnat fortsätta i samma tempo hela riden.

Resten av dagen har det bara sovits eller legat på soffan och glott på TV.
Har inte haft någon direkt motivation att göra något alls.

lördag 6 januari 2024

Lugn träning och finmiddag

Ikväll blev det bara ett kort och lätt pass på Zwift.
Körde 40 minuter med ganska hög kadens för att vaska ur benen.

Efter träningen så var det dags för lite finmiddag. Det var fredag och ingen som orkade laga mat så jag tänkte vi kunde gå ut och äta ikväll.
Då alla varit hemma hela dagen tänkte jag det kunde vara bra och få en liten promenad och frisk luft så vi gick till Al Capriccio.
Var värt en liten omväg. Blev en för och huvudrätt, riktigt gott.

fredag 5 januari 2024

Zwift intervaller 3x15

Ikväll blev det halvlånga och lite sega intervaller på Monarken igen. 3 stycken 15 minutare på 90% av FTP.
Inget som var direkt jättejobbigt men det är inte riktigt min favorit och bara mala på i samma tempo en längre stund.
Jag brukar växla lite mellan hög och låg kadens bara för att få lite variation.
Men idag strulade wattmätsren lite och sjönk och höjde i effekt lite då och då av någon anledning.
Vet inte om det är dåliga batterier för jag byte nyss.
Men för att vara på den säkra sidan så försökte jag hålla ungefär samma kadens så effekten skulle bli något sånär snarlik.

Var ovanligt lång vila emellan på 5 minuter och för ovanlighetens skull ganska lång nervarvning också på 15 minuter. Brukar vara 3-5 minuter i vanliga fall så jag brukar köra lite till för att få varva ner ordentligt.

onsdag 3 januari 2024

Dag att börja jobba igen

Då var semestern slut och det var dags att börja jobba igen.
Var ganska lugnt som tur var. Satt med Azure AI services och det var riktig kul och intressant att labba med.
På kvällen blev det 5 stycken 8 minutare på 90% av FTP med 2 minuters vila emellan.
Kändes helt ok i benen idag

Pulsen drog inte iväg så farligt heller trots att det var ganska varmt i rummet.

Snödistans

Idag blev det ett halvlångt distanspass i snön och kylan.
Kom upp ganska sent då Emilia och hennes kompis härjat omkring hela natten.
Blev tillslut en runda till Järvafältet och Kallhäll och längs med vattnet.
Var ganska tungtrampat men det var inte så mycket skare som tur var. Det gick att köra igenom skapligt lätt trotts så mycket snö.

Tog inte hela vanliga rundan som jag brukar då det var tungtrampat och jag kom ut så sent. Det började bli mörkt så jag vände hemåt innan Nockebybron

Fick ihop nästan 55 km och runt 3,5 timmes cykling så det kändes ganska lagom ändå.
Var skapligt kallt och blåsigt på slutet och vattnet hade frusit och jag hade inte hunnit dricka något under passet. Hade inte fått i mig något och käka heller men blodsockret var ändå OK när jag kom hem.

tisdag 2 januari 2024

Idag blev det inte många knop gjorda

Idag blev det inte mycket gjort. Blev ganska sent igår då vi hade en supertrevligt nyårsfirande med Peter och Caroline.
Vi hamnade på Sollentunavallen vid tolvslaget där vi firade av några raketer.

Vi träffade lite bekanta till mig och Peter så det blev lite efterfest hos Tomas och Frida.

Blev ganska sent och vi kom nog inte isäng föräns runt 4 tiden.

Så idag var man lite seg och var hemma hela dagen och försökte ta det lugnt.

Emilia hade sin kompis Chelse här som ska övernatta och de håller fortfarande låda här.