söndag 30 maj 2021

Idag blev det Hellas

Idag blev det skogsdistans ute vid Hellas. Det var träningslägret med MTB Täby som fortsatte och nu skulle vi ut och köra på de fina stigarna runt Hellas och Nacka.
Våran guide för dagen var Håkan Ling som kan alla stigar utan och innan där borta.
Vi blev runt 10 stycken som skulle ut och sladda idag.

Det var ganska torrt ute idag med tanke på hur mycket det har regnat. Sen lyckades Håkan hitta de bästa stigarna som inte var genomdränkta också så vi slapp det värsta.

Vi körde på ganska tekniska stigar så en endurohoj var nog att föredra. Men det var jag och 2 till tror jag som körde XC cykel och vi överlevde.

Det är grymt roligt att köra runt på lite mer krävande stigar.

Det blev några missöden men alla klaras sig bra och det var bara en punktering.

Riktigt bra väder med sol och värme fick vi idag också. Det har man inte skämts bort med.

Riktigt bra dag i sadeln idag med bra guidning och fina stigar.
Hoppas vädret fortsätter så här och att det torkar upp lite till.

lördag 29 maj 2021

Träningsläger på Lida idag med MTB Täby

Idag blev det träningsläger med MTB Täby borta vid Lida.

Vi började med att testa en stafettbana som vi skulle köra senare på slutet av dagen.
Var ett ganska kort varv som tog runt 4 minuter.
Det var tur att vi testkörde den för jag och några till lyckades köra vilse några gånger.
Sen var MK Cycling och  What We Ride där och visade hur man kunde ställa in dämparna på cyklarna.

När vi fått till en bra inställning så körde vi ut på Röda spåret och tog ett ganska hårt varv.
Jag hade av någon anledning alldeles för snabb retur på framgaffeln, resten var ganska bra inställt.
Tiden drog iväg när man har kul så det var dags för lunch sen.
Nu var det dags för en längre sväng. Vi körde 2:a loopen av Lida Loop. Det är den mest tekniska loopen och med allt regn som kommit i veckan så var den riktigt lerig och hall också idag.

Vi avslutade dagen med lite stafett. Vi blev 2 lag om 3 pers som skulle köra 2 varv var på banan vi körde i morse.
Jag körde dock inte då mitt blodsocker hade sjunkit ner till 3,8 med en pil neråt så jag stod och heja på istället.

Blev en solig och fin dag i Lida dock väldigt blött och lerig.

Avslutade dagen med middag hos svärföräldrarna och passade på att tvätta bilen när jag var där också med lite hjälp ifrån Oskar.

fredag 28 maj 2021

Lätt jobbpendling

Idag blev det lätt jobbpendling. Det var ett tag sen jag var på kontoret så det var kul och cykla ditt och träffa lite kollegor. Lämnade småttingarna påvägen ditt också så de fick cykla idag också.

Blev lugnt på kvällen. Vi tog en liten promenad och gick ut och käka. Passade på nu när det var fint väder ute och man kunde sitta på uteserveringen och äta.

Blev hård nattkörning ikväll

Idag blev det riktigt sen träning. Fastnade med Azurepluggande på kvällen sen skulle jag lägga småttingarna och äta middag och helt plötsligt var kl över 22.
Fick bli Monarken då jag inte orka ut i mörkret och slaska ner mig så det fick bli ett hårt Zwiftpass.
Körde Alpe Du Zwift och började med 10 minuter på lite över 300 watt efter lite uppvärmning.
Sen var det dags för 10 stycken 2 minutare på runt 400 watt med 3 minuters vila.

Det gick över förväntan och jag klarade i stort set att hålla effekten hela tiden. På sista tog jag lite längre vila men det var mest för att jag höll på att vända ut och in på magen och inte för att benen inte klarade det.
Så jag får vara riktigt nöjd med det här passet.

I morgon så ska jag in till kontoret så då blir det nog bara lättare jobbpendling.
Kan vara skönt och bara skvalpa runt benen lite.
Det ska ju bli lite hårdare i helgen igen.

torsdag 27 maj 2021

Regnväder och långpromenad

Idag var det riktigt regnväder. Tur jag hade aktiv vila och inte skulle ut och cykla idag.
Dock så blev det ganska mycket ute ändå. Var ute och gick både på morgonen och kvällen och totalt blev det runt en mil så jag fick lite friskluft i alla fall.

Faktiskt ganska skönt och va ute och gå när det regnar. Var dock väldigt kvavt så jag blev grymt svettig.

Var lugnt på kvällen annars. Satt mest och slappa framför TV:n.

tisdag 25 maj 2021

Blev Alpe du Zwift ikväll

Ikväll blev det ett sent pass. Planen var att cykla till Bruket och köra 3 varv ifrån början men det regnade och jag hade en massa jobb att göra så jag han inte iväg.
Tiden drog iväg och jag kom inte igång förrän 21:00.
Fick bli Alpe Du Zwift istället.
Skulle köra 3x15 minuter så det passade ganska bra uppför backen.

Körde på lite för hårt i början. Kändes bra då men på andra kände jag att jag fick ta i mer för att hålla samma effekt.
På sista klappade jag ihop då blodsockret hade rusat ner och låg på 3.8 med en pil rakt ner.

Det var riktigt varmt inne också så pulsen drog iväg ordentligt under intervallerna.

Fick dock ett helt gäng nya personliga rekord uppför backen så det får jag vara riktigt nöjd med.

måndag 24 maj 2021

Cykloteket räddade dagen

Idag räddade Cykloteket dagen för Oskar. Han hade lyckats få in bakväxeln i bakhjulet så både växelörat och hela växeln var helt sne bortom all räddning.

Det har ju varit grymt svårt att få tag på reservdelar nu under Covid-19 pandemin men Cykloteket hade faktiskt både en ny växel och ett växelöra på hyllan så det var bara att slå till.
Nu har Oskar fått sin cykel uppgraderad med en helt ny bakväxeln och växelöra. Den fick även en frisering av vajerhöljet och vajern så den blev avkortad och snygg.
Så nu är det bara ut att cykla igen.

Blev lite träning för mig idag också. Då det regna så mycket fick det bli ett Zwiftpass.
Hade tänkt ta det lugnt så jag hoppade in i ett INC Relentless Steady State som skulle vara ett lätt klass C träning på 2,5-3.0 w/kg.
Blev dock lite hårdare och jag fick typ liga runt 3.0 bak i klungan.
Sen blev det spurtträning 1 gång per varv.
Lyckades krämma ur 1137 watt i en av spurterna.

Idag lyckades jag ta MS-900 Microsoft 365 Fundamentals certet också. Skönt och få den avklarad.

söndag 23 maj 2021

Heldag i Flottsbro med Oliwer Kangas idag

Idag blev det en heldag i Flottsbro med MTB Täby Enduro och Oliwer Kangas.
Jag åkte ditt med Peter och Tomas och möte upp de andra där.

Första halvan fram till lunch körde vi lite grundträning med balansövningar av olika slag. Allt för att lära oss vara lite mer avslappnade och mjuka i körningen.

Övningen där vi skulle stå 4 i en ganska smal box och balansera och sedan försöka stötta ut varandra var riktigt kul. Det svåraste var att få någon annan ur balans medan man fortfarande hade händerna på styret.

Efter lunchen var det ut i skogen för att testa färdigheterna. Vi körde lite tekniska stigar för att hitta olika spår och våga ta lite olika spårvall och just hitta den avslappnade körstilen så vi inte låste oss och får släpp och halkar ur.

Vi körde några spår där vi skulle försöka pumpa oss igenom utan och trampa också. Blev lite puchbike upp till banorna också. Lagom brant på sina ställen.

Kul och testa lite nya spår och kul att Oliwer kunde komma och visa lite trix och bra övningar.
Jag, Peter och Tomas körde några varv i bikeparken när vi var klara också.
Kul och avsluta en bra dag på top.

lördag 22 maj 2021

Blev Väsjöbacken idag igen med Oskar

Idag blev det en tur till Väsjöbacken med Oskar för att hoppa runt och leka lite.

Vi körde mest på framsidan på de lättare öppna ytorna.
Men Oskar testade även att köra i skogen också. Han har börjat få till lite bättre flytt nu i skogen också.

Själv fortsatte jag och försöka hoppa lite. Jag fick till det ett par gånger idag och fick bra höjd.
Men oftast ser det ut så här lite för ihopkrupen och skjuter fram cykeln för mycket.

Kul och komma ut med Oskar och köra lite. Vi han hoppa runt i ca 2 timmar innan himmelen öppnade sig och det börja åska.
Då var det bara att cykla hem och ta skydd.

fredag 21 maj 2021

Hopp och lek i Väsjöbacken

Idag blev det ett lätt återhämtningspass. Cykla till Väsjöbacken och hoppa runt lite i backen. Jag vill verkligen lära mig att hoppa ordentligt i år och mitt mål är att ta gaphoppet i Väsjöbacken innan årets slut snyggt och säkert.

Jag har nästan kommit över platåhoppet som kommer efter men den sitter inte helt. Jag har lyckats komma över med framhjulet men hela cykeln skall över om det ska vara rätt och det skall ske kontrollerat varje gång också.
Nu har det varit lite dead sailor några gånger och det vill jag inte få när jag kör gaphoppet.

Körde några gånger ifrån toppen också. Där börjar jag få lite mer flytt.

Det är sjukt kul att träna på sånt här och sakta men säkert går det små steg framåt hela tiden.

Upp och nerför Väsjöbacken

Ikväll blev det träning med Peter och Tomas i Väsjöbacken. Jag tjuvstartade med lite 30 sekunders intervaller först.
Skulle köra 12 stycken så jag startade i mitten av backen nere vid hoppen och körde upp grusvägen mot toppen.
Sen blev det ner samma väg fast jag tog ett av hoppen på vägen ner.
Grymt kul att få lite teknikträning också.

Vi fortsatte att köra hoppen där nere sen. Mitt mål är att kunna känna mig säker när jag hoppar och kunna få till avstampet så att jag kommer upp i luften mer.
Jag sväljer hoppen för mycket nu så jag knappt kommer över.
Jag vet hur jag skall göra men XC takterna sitter för långt in i ryggmärgen så jag lyckas inte sträcka ut när jag kommer till kanten av hoppet.

Vi körde på flera varv där och testade även skogsstigarna.

Grymt kul och köra. Hoppen vid mitten är grymt bra att öva på för det gör inte så mycket om man kommer fel. Det går oftast att rädda upp det.

torsdag 20 maj 2021

Första löpturen på bra länge

Ikväll blev det en löptur för första gången på länge.
Tog en runda med småttingarna till utegymmet vid Edsviken. Oskars kompis med far tjuvstartade och gick i förväg då jag hade möte. Sen kom jag med Emilia och möte upp.
De cyklade så jag fick ligga i lite ibland. Vi tog en vända till parken där Oskars kompis Teo bor och hängde lite där också.

Blev till att springa hem sen när klockan började bli lite mycket.

Fick bara ihop 5 km men det kändes ganska lagom.

tisdag 18 maj 2021

3*15 minuter stressad tröskel

Idag blev det hårdkörning. 3*15 minuter på stressad tröskel skulle det bli.
Jag startade med att köra 2 varv på blå spåret och det tog ganska precis en kvart.
Körde 2 set där sen bar det av till Väsjöbacken.
Körde upp på framsidan och ner den första flowiga biten och sen in i skogen och upp till toppen igen.
Fortsatte ner på baksidan och sen upp hela vägen igen.
Grymt jobbigt men kul att få både uppför och teknisk nerför.

Det finns både ett gäng uppfarter och nerfarter vid Väsjöbacken så det finns många alternativ att få till bra träning där.

måndag 17 maj 2021

17 maj firande med svärföräldrarna

Ikväll blev det 17:e maj middag med svärföräldrarna på Egon. Svärmor är ju Norsk så vi brukar oftast hitta på något då.
Vi körde på en grymt god köttbricka allihopa.

Trevligt och få komma ut lite nu när man är halvt vaccinerad.
Vi var proppmätta efter allt käk så vi tog en vända ut till parken med småttingarna så vi fick röra på oss lite.

Jag ville rulla ut benen lite lugnt efter förra veckans hårdkörning så det blev ett lätt återhämtningspass nu på monarken. Ska väll trampa lite lätt en timme tänkte jag.

söndag 16 maj 2021

Distanspass med jaktintervaller

Idag blev det distanspass med jaktstart. Sista dagen på träningslägret med Martin Söderholm och Rocket Racing Sweden har varit riktigt kul att köra lite racer.

Vi körde för det mesta lugnt idag men sen hade vi en uppsättning med jaktstarter.
Alla skulle få köra en gång så det blev 6 stycken stenhårda intervaller. En fick sprinta iväg ca 100 m innan vi andra fick starta upp jakten. Sen var det bara att försöka samarbeta tills vi hade jagat ikapp.
Det var sjukt jobbigt speciellt för den som blev jagad.

Jag hade lite problem med att få till ett bra klungkörning vid jaktstarterna. När jag hade växlat av efter att ha dragit så höll jag på att glida in i den framför när han växlade av.
Det gjorde att jag fick bromsa lite precis innan jag skulle vända upp och dra igen.
Då fick jag öka ganska ordentligt för att komma in på hjul igen så det blev tyvärr ganska ryckigt och energikrävande.
Jag måste bli bättre där så jag inte hänger av mig själv på racen.

Blev lugn körning efter jsktstarterna sen.

Vi stannade i Vallentuna och käkade lite innan dagens träning var slut.

Jag hade cyklat ditt så det var bara att cykla hem sen också.
Körde via Skålhammra som är lite roligare och finare väg att köra på så när jag kom hem så hade jag fått 120km körda.
Grymt skönt pass och vi slapp regnet idag. Får tacka Martin Söderholm för ett grymt fint träningsläger och kul med trevlig och bra sparring ifrån Rocket Racing Sweden.

lördag 15 maj 2021

Backintervaller med Martin Söderholm och Rocket Racing Sweden

Idag blev det backintervaller med Martin Söderholm och Rocket Racing Sweden.
Vi samlades vid Löngängen nere vid vattnet för lite genomgång.

2 timmar var planen på en kuperad bana där vi skulle lägga oss på tröskelfart i uppförsbackarna och sen få lite återhämtning i nedförsbackarna.
Det var torrt och lite molnigt när vi starta och vi höll en jämn och fin fart i början. Sen började det regna ganska ordentligt.
Vi körde på men det börjades gå på lite mer i backarna och det var nog inte bara jag som fick lite tid över tröskel.
Grymt kul pass trots regnet. Så länge det inte regnar när jag startar så brukar det inte vara några problem att köra.
Dock så var det lite kallt när jag skulle hem så Erik var snäll och skjutsade hem mig.

Hemma så blev det ett skönt varmt bad sen drog jag ut med familjen och lekte i parken med småttingarna.

Vi körde leken inte nudda mark så det blev mycket klättra runt med de små liven.

fredag 14 maj 2021

Kort återhämtningstur ikväll

Ikväll blev det en kort återhämtningstur. Tog racern och körde ut mot Norrortsleden och vek sen av mot Upplands Väsby och körde genom Fresta.

Hemvägen blev sedan genom Bollstanäs och Rotebro och vidare genom Häggvik.
Tur jag körde lite senare så jag slapp regnet och det hade hunnit torka upp.
Har ju blivit lite mer solskenscyklist när det gäller landsväg på sista tiden.

torsdag 13 maj 2021

Träningsläger med Martin Söderholm

Idag blev det träningsläger med Martin Söderholm. Vi var ett gäng ifrån Rocket Racing Sweden och några till som samlades upp vid Vallentuna IP.

Vi började med att värma upp i ca 15-20 minuter sen blev det träningstävling till Rimbo.
Jag missade utbrytningen och hamnade bakom Pär som jagade starkt. Tyvärr så hade båda mina däck börjat läcka luft. Första gången jag kör tubless på racern, inte riktigt lika lätt som på MTB där jag alltid kört det de senaste 10 åren.
Skulle försöka hjälpa till och dra och brygga ikapp då vi inte var så långt ifrån tättgruppen.
När jag ställer mig upp och ska ta i så burpar nästan all luft ur framhjulet.
Lyckas hålla mig på hjulen men tappade gruppen och fick ställa mig och pumpa.
Vi samlades upp i Finsta igen

Nu var det dags för 5*3 minuter med tempointeevaller i grupper om 4:a.
Vi fick till grymt bra rytm i min grupp. Gick lite hackigt den första intervallen innan vi var samspelta men sen gick det riktigt bra.

Grymt kul och köra lite lagtempointervaller Det har jag inte gjort så mycket förut.

Efter att ha samlats upp i Finsta igen så bar det av hemåt i lite lugnare takt.

Det var grymt fina vägar hem. Små och slingrande vägar i ett böljande landskap.

Blev ett grymt fint pass på landsvägen idag.
Grym tränare, grymt väder och grymt fint sällskapp, kan inte bli bättre än så här.
Cyklade hem ifrån Vallentuna IP sen också så jag fick ihop 15 mil idag. Det längsta passet för i år.

onsdag 12 maj 2021

Lätt rull med småttingarna

Ikväll blev det lätt rull med Oskar och Emilia.

Vi cykla till en park och sprang runt lite sen tog vi en vända till Sollentunavallen och körde lite i pumptracken där.
Oskar håller på att lära sig att pumpa sig igenom utan att trampa där.

Han kommer nästan runt hela nu.
Blev lite teknikträning med hopp och försöka köra på bakhjulet också. En vacker dag ska det sitta i ryggmärgen också.

tisdag 11 maj 2021

Brucket XCO x 3 ikväll

Ikväll blev det hårdkörning ute vid Brucket. Det skulle köras 1 x 2 varv på max med 10 minuters vila.
Cyklade ditt först sen blev det ett uppvärmningsvarv med Anders innan det var dags att gasa.
Ungdomarna körde samtidigt fast en annan bana så det var fullt ös där borta.

Det var fortfarande lite småblött och ganska halt på de rottiga partierna. Blev ingen rekordtid för mig. Hamna 40 sekunder efter mitt personbästa ifrån förra året.
Men det ska nog gå att slippa till om det är snustorrt ute.

Efter 2 maxvarv var jag ganska seg men vi tog ett gäng varv på pumptracken innan det var dags att cykla hem.
Det är ju kul att försöka hoppa lite.

Fick ihop 3 timmar totalt ikväll och 43 km körda. Blev ett ganska långt pass.