fredag 30 oktober 2015

Då har jag hämtat en Specialized Stumpjumper Expert Carbon WC på Cykloteket

Fick ett härligt mail idag om att min Specialized Stumpjumper Expert Carbon 29 World Cup har anlänt på Cykloteket Västberga.
Det blev såklart till att dra ditt efter jobbet och montera ihop allt.





























Den var grymt snygg med sin matt svartgråa stelth färg, precis i min smak.





























Specialized har riktigt grymma detaljer på cyklarna och man får med mycket till cykeln.
Här har vi MTB XC Kitet med verktyg, slang, däckavstagare, kolsyreadapter och även flaskställen ingick.





























Det ingick till och med en kedjebryttare med extra länk som satt i styrtappen, riktigt coolt. Nu behöver jag bara ha mat och telefon i ryggfickorna, det underlättar en del.





























Blir riktigt bra det här. Som vanligt har jag gått ut lite hårt på cyklarna då det här ska vara min träningscykel. Lite i finaste laget som vanligt men det skall vara kul att köra på vintern också.





























Får tacka Cykloteket så mycket för att jag fick låna deras verktyg och sätta ihop cykeln under kvällen. Riktigt snällt.

torsdag 29 oktober 2015

Jobbpendling på cyclocrossen

Idag fick det bli lättare jobbpendling på min Crux Pro Race.
Tog det ganska lugnt till jobbet men drog på i några backar.

Påväg hem så blev det ett par varv på CX SM banan. Tog ett lugnt varv och ett där jag körde på lite men det var inte på max.
Tog några naturliga intervaller på hemvägen också så jag fick något gjort ikväll.

onsdag 28 oktober 2015

Lugna gatan

Har varit lite trött på sista tiden då det inte har blivit så mycket sova. 
Fick bli en lugn kväll utan träning och försöka återhämta sig lite efter att småttingarna har kommit i säng.
Fick bli ett par avsnitt ur The Big Bang Teory innan läggdags.


tisdag 27 oktober 2015

Miche SWR Full Carbon Cross DX tubhjul för skivor till salu

Min Scott Scale 910 och mina DT Swiss XCR hjulen gick som smör i solsken så nu har jag bara kvar de här fina hjulen till salu sen är det nästan tomt i cykelrummet.

Det är ett par Miche SWR Full Carbon Cross DX tubhjul för skivor till salu. De är helt nya och inte körda en meter på. De är de perfekta hjulen nu inför crosssäsongen.
Tubhjul för skivor med sina 23 mm bred och 38 mm höjd på kolfiberfälgarna så blir de snabba och lätta, kan inte bli bättre.

De är för vanliga 9mm snabbkoppling.

Nypris för de här är 18000:- och jag säljer de för endast 7000:-

måndag 26 oktober 2015

Scott Scale 910 och DT Swiss XRC 950 T29 karbonhjul till salu

Nu är det dags att sälja min Scott Scale 910. Det är 2014 års model i storlek L som fungerar perfekt för mig som är 181 cm lång.






















En riktigt bra tävlingshoj som bara väger runt 10 kg. Drivpaket är nyss bytt och dämparen är precis servad med nya bussningar och olja så allt är i riktigt bra skick.

























































Nypris är runt 32000:- och jag säljer den för endast 15000:-

Den är specad så här.

Ram: Scale Carbon / IMP technology / HMF / Tapered Head Tube / PM 160 Disc / BB92 / IDS SL dropouts for 142 x 12mm SDS Shock Damping System
Gaffel : Fox 32 Float Factory CTD Air CTD damper with 3 modes 15mm QR axle / tapered steerer reb. Adj. / 100mm travel
Gaffel övrigt: SCOTT RideLoc Remote Technology 3 modes
Styrlager: Ritchey Pro Tapered 1.5" - 1 1/8" semi integr. OD 50/61mm / ID 44/55mm
Växelförare bak: Shimano XT RD-M786 SGS Shadow Plus Type / 20 Speed
Växelförare fram: 700 series: Shimano XT FD-M785-E2 900 series: Shimano XT FD-M786 / 34.9mm
Växelhandtag: Shimano XT SL-M780-I Rapidfire Plus / 2 way release Ispec clamp
Bromshandtag: Shimano XT BL-M785 Disc
Handtag: Ritchey WCS True Grip
Bromsar: Shimano XT BR-M785 Disc 180/F and 160/R mm SM-RT64 CL Rotor
Vevparti: Shimano XT FC-M785 hollowtech 2 38Ax24A T
Vevlager: Shimano SM-BB71-41A / shell 41x89.5mm
Styre: Syncros FL1.5 Tbar Alloy 7050 D.B. / T shape Flat / 9° / 700mm Syncros Pro lock-on grips
Styrstam: Syncros XR1.5 (10°) 7050 Alloy / 31.8mm /1-1/8"
Pedaler Shimano XTR
Sadelstolpe: Syncros FL1.5 700 series: 31.6mm / 900 series: 34.9mm
Sadel Syncros XR1.5 / Titanium rails
Nav fram: Syncros XR2.0 CL / 15mm made by DT Swiss
Nav bak: Syncros XR2.0 CL / 12 x 142 / RWS made by DT Swiss
Kedja: Shimano CN-HG74
Kassett:Shimano CS-HG8110 11-36 T
Ekrar: DT Swiss Aero Comp
Fälgar: Syncros XR2.0 28H / Tubeless ready
Däck: Continental Race King Race Sport 2.2 bak och Continental X-King Race Sport 2.2 fram

Det går att få till ett paketpris med DT Swiss XCR 950 T29 karbonhjul för 22000:- Det är bland de lättaste och styvaste hjulen som går att få tag på. Det sitter en SRAM XX kassett på och Schwalbe Racing Ralfh tubdäck och Ashima ARO-10 AiNeon skivor. Nypris för bara hjulen är 25000:-

Vill du köpa hjulen lösa kan jag sälja dem för 8500:-




söndag 25 oktober 2015

Stockholm Cyclocross UCI cat 2

Då var andra dagen avklarad vid Stora Skuggan. Idag var det Stockholm Cyclocross UCI cat 2 race som skulle köras. Den ingår i Svenska CX Cupen men var även en internationel tävling då det var en cat 2 tävling.
Jag var där redan vid 07:45 då jag skulle vara flagvakt och hjälpa till först.
Det var Senior B som startade först och där hade vi Mats Allerstrand ifrån teamet som körde på riktigt bra och gick och vann.






















Sen var det dags för ungdomarna och köra.






















Efter ungdomarna var det en liten paus då man kunde testa banan några varv innan det var dags för UCI klasserna med de snabba juniorerna som skulle starta först.






















Efter juniorerna så var det dags för dameliten att köra där vi hade Angelica Edvardsson ifrån teamet som skulle köra.






















Angelica hängde på riktigt bra men världsstjärnarna Jenny Rissveds och Emma Johansson drog snabbt iväg och inga andra orkade hänga på. Jenny drog iväg redan på första varvet.






















Emma kom iväg strax efter.






















Angelica låg på delad tredjeplats länge tillsammans med Ida Jansson men Ida lyckades rycka ifrån de sista 2 varven.






















Angelica höll kvar vid 4:e platsen men Ida var för stark idag.
Vid 13:15 så var det dags för herreliten att köra. Det var ett par snabba danskar som hade kommit hit för att försöka få en massa UCI poäng så fältet var extra starkt idag.
Martin Eriksson gjorde en grym start som vanligt och var med långt fram.






















Han var den enda som hängde på den unge Kennth Hansen som satte upp ett riktigt tempo redan i början.
Calle Friberg kom upp efter något varv och satte upp tempot ytterligare.efter att ha fått starta långt bak.






















Det var bara Kenneth Hansen som orkade hänga på då..






















Martin Eriksson ifrån teamtet jagade på bra och låg tillsammans med den andra Dansken Simon Andreasen resten av tävlingen.
























Simon drog det längsta strået och skaka av sig Maritn de sista hundra meterna. Riktigt bra kört av Martin att hänga på U23 världsmästaren ända in till mål.






















Vid 14:45 var det dags för mig att tävla. Var lite seg efter en lång dag men det skulle bli kul att tävla.
Kom iväg skapligt ifrån sista led och lyckades köra upp mig ganska bra. På slutet av 2:a varvet skulle jag hoppa ut från asfältsvägen och då lossnade styret då jag landa lite hårt.

Hade inga verktyg med mig så jag fick dra ner på farten rejält för att den inte skulle snurra av helt.
Fick inte tag i något på tekniska zonen heller så jag ropade på hjälp och fick köra ett varv till med löst styre.

Patrik kom springande med verktyg på 4:e varvet så då drog vi fast det ordentligt så jag kunde börja gasa ordentligt igen. Förlorade ca 3 minuter på den fadäsen. Lätt hänt på nya cyklar när man inte har hunnit köra in dem ordentligt så det var bara att gilla läget. Skruvarna måste få sätta sig ordentligt innan man börjar tävla med sakerna.

Var ändå riktigt kul att köra. Fint väder och bra bana och ett riktigt bra arrangemang. Synd att det inte är sådana här tävlingar oftare. Det är kul med tighta och snabba race

Fullständiga resultat ifrån dagen finns här.

lördag 24 oktober 2015

CX SM Stora Skuggan

Idag var det dags att köra in min Specialized Crux Pro Race ordentligt för nu var det CX SM vid Stora Skuggan.
Men först så skulle jag vara flagvakt. Först ut var H30 och juniorerna där Ted Petersson van juniorklassen och Jens Westergren vann i H30.






















Nästa klass att köra var damsenior där vi hade Angelica Edvardsson ifrån teamt som skulle köra.
Hon låg tillsamans med Ida Engren i stort set hela tävlingen men gjorde ett ryck på sista varvet och tog en fin 3:e plats i det hårda startfältet.






















Åt Jenny Ridssved och Emma Johansson fanns inget att göra någonting åt. De var i en klass för sig.

Jenny tog en ganska klar seger framför Emma Johansson.


Efter damerna så var det dags för herrseniorerna där vi hade Martin Eriksson, Fredrik Edin och Isak Nordin.
Martin och Fredrik var med längst fram i starten och körde grymt starkt.

Fredrik var först ett litet tag men Matthias Wengelin och Calle Friberg kom om i mitten av racet.
Isak Nordin körde bra i det hårda fältet. Han är förstaårs senior så han har hur många år på sig som helst att komma långt. Killen har ju vunnit allt som går i juniorklassen i år så han är riktigt stark.

Matthias Wengelin tog tillslut vinsten strax före Calle Friberg och en starkt jagande Martin Eriksson.
Här har vi prispallen för seniorgubbarna. Martin Eriksson fortsätter att leverera pallplatser på crosstävlingarna, riktigt grymt.
Sen var det dags för mig att köra vid 14:30 tiden. Fick starta i stort sett sist då jag inte hade kört så mycket förut. Har ju bara haft min cross i en vecka.

Lyckades köra upp mig lite i början och första 3 varven gick hyffsat. Var dock riktigt trångt första varvet och jag hade svårt att komma om då det vinglades mycket där framme.

Men sen gick det bättre. De sista 2 varven började jag bli seg igen och jag orkade inte köra ikapp de framför som jag nästan hade kommit ikapp. Låg och körde med Mats Blomberg på slutet och det märktes att vi var bra på olika partier då vi växlade hela tiden.

Sista varvet så lätt jag Mats dra nästan hela tiden då jag kände mig riktigt seg. Sista bitten på varvet var ganska kurvigt och där hade jag lite fördel så jag lyckades ta mig om och ta spurten.

Kom i mål på en 16:e plats så det var i den övre hälften i alla fall. Att jag var lite seg på sllutet förklarades av när jag tog blodprov sen. hade 3,5 så det var inte så konstigt att jag var lite seg.
Förstår dock inte varför det sjönk så mycket för jag hade högt blodsocker innan lunch och tog bara lite mer för att få ner det tillsammans med lunchen.
Sen var jag hungrig 1,5 timme innan start och drog i mig en liten godispåse.
Och 30min innan start låg jag fortfarande bara på 5,7 vilket är bra i normala fall men nu skulle det tävlas så jag drog i mig en hel godispåse till.

Tycker jag borde blivit hög av det men tydligen inte idag. Får vara ganska nöjd ändå med en 16:e plats. Det är ju många startka i H40 klassen. Hade jag kört H30 så hade jag kommit på en 6:e plats med samma tid.
Fullständiga resultat ifrån CX SM finns här.

fredag 23 oktober 2015

Test av CX SM banan

Ikväll fick det bli test av CX SM banan ute vid Stora Skuggan. Det var ansdra gången som jag körde på min nya Specialized Crux pro race.
Var grymt kul att köra, synd att jag inte hunnit köra mer på hojen för det hade nog behövts.
Blev 4 varv på banan varva ett lite hårdare. Kom in på 7:40 men det fanns nog lite mer att ge för jag tog det lite lugnt i början och på slutet.
Kul bana men den var ganska slagig, hade inte suttit helt fel med ett par tuber på den banan.
Det är en del som har kört idag och Calle Friberg leder ganska övertygande på Strava än så länge.




















Efter körningen så hjälpte jag till att banda banan lite. Så nu är nog det mesta klart tills i morgon.


























Blev ett ganska bra väckpass inför i morgon så nu är det bara att gå och lägga sig och hoppas på att jag får sova ut.

torsdag 22 oktober 2015

Finmiddag på Stortorgskällaren

Idag fick det bli vilodag. Har varit ganska trött och då det är CX SM på lördag så är det bättre att vila än att köra ner sig ännu mer.

Då jag är latt så orkade jag inte laga middag. Jag hade en groupon biljett till en trerätters på Stortorgskällaren i Gamla Stan så det fick bli en vända ditt med familjen.
Blev en riktig LCHF middag med en sotad hjortcarpaccio på ytterfilé till förrätt och en pannstekt gösfilé till huvudrätt.
Inte många kolhydrater där inte.
Blev lite mer kolisar till efterrätten där jag tog en citronformage.
Nu blir det till att försöka komma isäng lite tidigt så jag kan få några timmars sömn.

Försök till 4x8 min på 350 watt

Ja det går inte att leva på gamla meriter.
När jag körde mycket cross för ett par år sen så kunde jag ligga på 350-360 watt som mest på 8:orna.
Lyckades då komma på pallen på de flesta racen i superklassen.
Nu har konkuransen blivit lite högre och jag har tyvärr inte lyckats få till någon form.

I kväll försökte jag lite överförfriskat att köra 4 stycken 8:a tvåor på 350 watt. Det gick i 2 intervaller sen var jag helt rökt. Fick dra ner till 320 watt för att klara mig igenom de andra 2.

Nu kan jag inte göra så mycket mer till CX SM på lördag utan det är bara att gilla läget. 
Har jag inte hunnit träna eller sova så kan jag inte förvänta mig någon toppform.
Min stackars Specialized Crux Pro Race har jag inte hunnit köra in heller.
Har bara fått ett pass på den.
Hoppas hinna köra något kort på den på fredag för att få till de sista inställningarna  och få ett litet väckpass till SM.
Det blir nog bra det här.

tisdag 20 oktober 2015

Utslagen

Hade någon plan på att köra på Monarken när jag kom hem efter jobbet ikväll.
Det var tänkt att köra 5 stycken 8:a tvåor. Men efter att vi hade lagt barnen var jag så trött så jag orkade inte ta mig upp på cykeln.

Fastnade i soffan och halvsov så det fick bli vilodag idag.

Får se om jag hinner hem lite tidigare i morgon så jag kan köra före middagen. Brukar bli lättare att få träningen gjord då.
Nu ska jag ta mig till sängen och sova på riktigt.

måndag 19 oktober 2015

4x4 på 400 watt igen

Trodde jag skulle på CRT möte ikväll men det hade blivit ett litet missförstånd så jag fick åka hem igen.
Tänkte jag skulle hinna träna lite på crossen då men tiden drog iväg så det fick bli Monarken.
Körde det gamla hederliga 4x4 på 400 watt. Klara av 1:a och 2:a intervallen men på 3:e så kom jag till de där typiska 3 minutrarna och kände mig för trött för att klara sista så det fick bli en liten paus på 10 sekunder.

Tog lite extra vila till 4:e och lyckades då köra igenom hela så det får jag vara nöjd med.

Nu blir det till att varva ner till min nya favoritserie Homeland.

söndag 18 oktober 2015

Hemma igen

Nu är man hemma igen efter en grym resa till Barcelona med Retune.
Det är verkligen värdens bästa gäng man jobbar med på Retune.
Alla är lite knäppa men på ett bra sätt.
Det är vår kära VD Bo som har fixat till så allt fungerar så bra.
Efter hemkomsten här hemma har det varit lugnt. Behövde lite återhämtning efter en hektisk helg.

lördag 17 oktober 2015

Heldag i Barcelona med Retune

Idag var det teambuilding på schemat.
Det blev en heldag i Barcelona med olika aktiviteter.
Vi fick bl.a. cykla igenom stora delar av staden och få insupa lite kultur.
Kul att få se lite av staden.
Blev en hel del fina ställen att se.
Lite ovanligt och cykla på sådana här cyklar bara. Utan växlar och skivbromsar .
Blev en fin liten tur det här.
Nu blir det slappa en timme innan det är dags att gå ut på nya äventyr.

fredag 16 oktober 2015

Påväg till Barcelona

Nu är jag påväg till Barcelona med Retune för lite konferens.
Ska bli grymt kul att komma iväg med kollegorna.

Lär bli en fin resa det här om jag känner Retune rätt:-)
Det var riktigt bra föra året och lär inte bli sämre nu.

Nu blir det 2 fullspäckade dagar där nere.

torsdag 15 oktober 2015

Premiärkörning av min Specialized Crux Pro Race

Ikväll blev det en premiärtur på min nya Specialized Crux Pro Race.
Har redan lättat den 30 gram med en ny och lite kortare styrstam.
Har laborerat lite med sittställningen både med sadel och styrstam. Har gjort den lite kortare och lägre än original.

Den kändes riktigt kvick och styv och riktigt rolig att köra.
Så grymt och äntligen ha skivbromsar också. Känns lite säkrare att veta att det händer något nu när jag bromsar.

Blev mest asfalt och lättare grusväg och då kändes den riktigt grym att köra på.
Vet inte om jag kanke ska flytta fram sadeln lite och höja styret lite gran för att få bättre kontroll när det blir tekniskt.
Får ut och köra i skogen för att se om det behövs. Just nu kändes det riktigt bra i alla fall.

Äntligen nu kom det ett paket med en Specialized Crux Pro Race

Som jag har längtat. Det är nästan 2 år sen jag hade en cross på grund av en massa oturliga omständigheter. Men nu har jag äntligen en riktig cross som jag kan tävla på istället för att köra runt i sportklassen med MTB:n på crosstävlingarna som jag fick göra föra året.

Nu blev det en Specialized Crux Pro Race som jag hämtade på Cykloteket i Västberga efter jobbet. Det var bara att åka hem och börja montera ihop den.



















Allt var fint inpackat och väl skyddat.
Något som dock var lite jobbigt var att varken vajrarna eller styrlindan var ihopsatta. Det var lite ovanligt. Har nog inte set det på några av alla cyklar jag har satt ihop tidigare.
På ett set är det bra och det är att man kan kapa till vajrarna och höljena till rätt längd på en gång, det brukar i vanliga fall vara alldeles för långa. 



Idag hade jag dock helst haft allt på så att jag skulle hinna träna något idag. Nu tog det så lång tid att få ihop allt så jag han inte med någon träning idag. Får hoppas jag hinner med något i morgon en liten stund.
Resultatet blev väldigt fint när jag var klar med allt.





Ska bli riktigt  kul att testa den här. Riktigt skönt att ha en cross med skivor nu också så jag får stop på ekipaget när det är lerigt och går snabbt.